Friday 28 March 2014

Resdung....Seksanya Selalu Selsema dan Bersin Di Waktu Pagi

Selalu bersin dan selsema di waktu pagi? 
Petanda resdung?


Adakah anda mengalami SIMTOM atau tanda masalah resdung berikut ?
  • Hidung tersumbat
  • Hidung dan tekak mengeluarkan
  • Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata
  • Sakit tekak sacara berpanjangan serta berulang
  • Mengalami demam atau juga rasa tidak sedap badan secara berpanjangan
  • Mengalami gejala alahan hidung contohnya bersin, gatal hidung dan sebagainya
Anda berkemungkinan mengalami gejala redung.

Apa itu Resdung?

Resdung adalah satu keadaan di mana seseorang yang mengalaminya akan alah kepada pelbagai masalah persekitaran seperti debu,habuk, biji2 debunga, bau2 debunga, tumbuh-tumbuhan serta sesuatu jenis makanan.


  • Istilah Perubatan Tradisional
Ia merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.


  • Istilah Saintifik

Merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.
Resdung adalah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan pelbagai penyakit hidung. Salah satu punca gejala resdung adalah akibat jangkitan bakteria keatas hidung dan rongga disekelilingnya.

Dianggarkan hampir 25% penduduk negara ini mengalami penyakit resdung yang serius. Diantara tanda-tanda resdung ialah gatal-gatal, hidung berhigus atau tersumbat, sakit kepala terutama di dahi dan pipi, kelumumur yang berterusan walaupun bermacam syampu dan ubat telah digunakan. Penyakit resdung juga dikenali 'sinusitis'. Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata. Akhirnya boleh menyebabkan buta. Manakala untuk orang  dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak. Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat.



Perbezaan Pesakit Resdung dengan Mereka yang Tidak Mempunyai Masalah Resdung

CERITA PENGHIDAP PENYAKIT RESDUNG

Pada Ishak Basiran, 39 yang menderita menghidap resdung selama 20 tahun sejak mengalami komplikasi penyakit itu sejak berada di tingkatan lima pada tahun 1986, beliau telah pernah merasai boleh dikatakan hampir semua kesan penyakit tersebut.

“Bayangkan kesukaran yang saya alami apabila hingus meleleh tanpa henti semasa pergi ke kuliah ketika berada di universiti. Sebelah tangan terpaksa memegang tisu atau sapu tangan untuk mengelap hingus ketika menduduki peperiksaan,” kata bekas jurutera kanan syarikat multinasional Jepun dan Korea itu yang kini telah bergelar usahawan.

Ketika itu, Ishak selalu mengalami bersin pada waktu pagi, ketika cuaca sejuk dan semasa terkena kipas angin. Ini menyebabkan mata menjadi gatal dan berair serta sakit kepala. Pada masa yang sama juga beliau berasa malu akibat nafas yang berbau.

Disebabkan tidak tahan dengan penyakit itu, Ishak bertekad pergi berjumpa doktor pakar tekak, hidung dan telinga (ENT) di hospital swasta di Jalan Pelabuhan Klang, Selangor yang mengesyorkan agar beliau menjalani pembedahan. Nasihat tersebut terpaksa ditolak kerana beliau belum bersedia.

Dan selepas itu, pada sekitar pertengahan tahun 1999, salah seorang rakannya memberi cadangan agar beliau mengambil suntikan diprospan di sebuah klinik swasta di Sabak Bernam. Rakannya itu juga menghidap resdung dan selepas disuntik setiap 30 hingga 40 hari ianya dapat mengawal alahan resdung.

KESAN RESDUNG

Resdung merupakan antara penyakit yang biasa di kalangan masyarakat negara ini. Resdung juga dikenali sebagai penyakit sinusitis. Tapi yang menjadi masalah penyakit resdung ini sering dipandang remeh oleh masyarakat yang biasanya membiarkan penyakit itu bersarang tanpa mencari rawatan resdung yang sepatutnya.
Kebiasaannya, penghidap penyakit resdung mempunyai masalah seperti kerap bersin, dengkuran yang kronik, batuk, gata-gatal hidung, tidak sedap badan, letih dan berasa sakit kepala pada waktu pagi manakala pada tahap yang kronik, penyakit resdung boleh memberi kesan kepada telinga sehingga menyebabkan seseorang itu pekak.
Apa yang lebih menakutkan, jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan, resdung sebenarnya boleh mengundang maut akibat masalah komplikasi pada otak.
Resdung merupakan penyakit yang berpunca oleh jangkitan bakteria ke atas hidung dan rongga-rongga di bahagian dalaman tulang muka yang bersambung ke hidung melalui saluran-saluran sangat kecil dipanggil sinus.
TANDA-TANDA RESDUNG
Gatal mata, hidung, telinga dan muka, kerap bersin, berkahak, banyak jerawat, kurang pendengaran/penglihatan, sakit kepala, kelemumur banyak, rambut gugur, nafas berbau (anda tidak tahu nafas anda berbau dan tidak menyenangkan rakan anda..minta nasihat ikhlas dari mereka), gatal kulit dan keputihan (wanita).
Vitamin Shaklee yang dicadangkan untuk resdung:


♡ Vitamin C - ianya sebagai antioksidan yang baik. Sangat penting untuk meningkatkan antibodi dan imuniti seseorang. Vitamin c memulihkankan dan memastikan 300 proses metabolik yang berlaku dalam badan berfungsi dengan baik



♡ B Complex - bertindak sebagai penenang dan penstabil hormon. Apabila resdung menyerang, ia akan menyebabkan kesakitan yang amat dibelakang muka dan kepala. B Complex yang bersifat sebagai penenang semulajadi akan mengurangkan kesakitan kepala ini secara beransur2



♡ Alfafa - mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri. Ianya kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutama akibat dari eczema, redung (sinus), alergi dan gegata (hives).


*penyakit SLE tidak digalakkan mengambil Alfafa sebagai suplemen mereka.

Testimonial Resdung 1:


"Saya mempunyai masalah resdung yang agak kronik..tetapi...selepas saya mengambil set resdung daripada Shaklee..alhamdulillah..ia brkesan debgan izin Allah..so, saya x perlu menggaru hidung saya dengan menggunakan garfu lgi ;p...tq Nik Nurul Husna" - Asyraf Alias (setelah seminggu consume)

Testimonial Resdung 2:

"Nak share jugak sikit testimoni saya sebagai seorang pengidap resdung tegar. 


Dulu, tisu mmg sahabat baik saya. saya mmg tak boleh berpisah dengan tisu. kat rumah, dalam kereta, dalam handbag. mesti ada tisu. kat rumah plak kotak tisu sentiasa ada kat ruang tamu, bilik, dapur....tujuan untuk memudahkan saya apabila selsema. sebab selsema mmg sahabat baik saya sekali dengan cik tisu. 




Tapi Alhamdulillah....resdung yang saya hidapi selama lebih 20 tahun kini telah sembuh sejak saya mengamalkan set 3M yg mana ada set G di dalamnya...ada jugakla saya selsema kadang2 tapi yang penting ia TIDAK MELARAT SEPERTIMANA DULU. bersin 2-3 kali, hembus2 hingus sikit terus baik. 




kalo dulu...sorilah, kalo tisu tak habis sekotak tak sah, sampaikan suami saya yang bukan pengidap resdung pun saya tgk dah start berkawan dgn tisu...hahahaa (cam lawak) plak. tapi tulah, ALHAMDULILLAH...dah takde dah selsema kronik mcm dulu. tak larat la...sampai saya pernah kena diagnose ada ketumbuhan dalam hidung tau...astaghfirullah..." - Yati Omar



Testimonial Resdung 3:

"Alhamdulillah..saya pun pengidap resdung jugak tp xde la kronik sgt.. hehe pun baik selepas amek set D+alfalfa+ ESP.. skrg pun ramai member bg tau mslh resdung or alergik seafood dh hilang." - Su AnNajah




Testimonial Resdung 4:



"Alhamdulillah.. Saya pun merasai kesannya.. Walaupun belum baik sepenuhnya.. Tapi amat jauh beza sebelum consume Shaklee.. Dulu sampai sakit2 kepala dan bengkak2 kelenjar.. Mesti ada clarityne@zyrtec kat rumah ni.. Sekarang bukan keperluan dah.. Saya teruskan dengan tambah nutriferon untuk kuatkan sistem imun selain teruskn dengan alfalfa, vit c dll.. Memang berbeza la.. Alhamdulillah..." - Mushafizah A Samad 


Interested? Boleh tanya. Konsultasi Percuma Diberikan.

sihatbervitamin
0172968285
sihatbervitamin@gmail.com
Pos Laju seluruh Malaysia

COD Saujana Utama, Sri Pristana, Desa Coalfield, Desa Moccis, Alam Budiman, Puncak Alam









No comments:

Post a Comment