Monday 20 October 2014

Tips Nak Pulihkan Stretch Mark

Seringkali menjadi kebimbangan kebanyakan wanita tentang masalah stretch mark. Hari ini saya ingin berkongsi info tentang stretch mark, produk Shaklee yang sesuai dan testimoni pengguna.


Apa itu Stretch Mark (Tanda Regangan)?

Stretch mark berlaku terutamanya pada ibu hamil di mana kulit mengalami regangan yang terlampau disebabkan pertumbuhan bayi dalam perut. Regangan yang terlampau akan membuatkan lapisan kulit kita pecah dan akan timbul garisan yang tidak diingini. Kebiasaaannya ia berlaku di perut, paha, punggung dan juga di bahagian payudara. Ia juga berlaku bila keadaan ibu yang mengalamipeningkatan berat badan yang mendadak semasa hamil.

Cara Mengatasi Stretch Mark Ketika Hamil

1. Ambil makanan sihat untuk melembabkan kulit anda. Ambil vitamin prenatal dan makan makanan dengan kalori yang betul dari makanan berkhasiat iaitu yang mengandungi kalsium, protein, buah-buahan dan sayuran.

2. Minum 8 gelas air masak atau lebih untuk menjaga kelembapan dan elastisiti kulit.

3. Berjaga-jaga dengan peningkatan berat badan, pastikan peningkatan berat badan sewaktu hamil adalah mengikut amaun yang disyorkan.

4. Lembapkan bahagian-bahagian yang dijangka akan terjadinya stretch marks seperti di payudara, paha dan pinggul setiap pagi dan malam dengan pemakaian losyen atau minyak coco butter dan sebagainya.

5. Pengambilan diet yang tinggi protein. Protein akan merangsang komposisi kolagen kulit, dengan peningkatan kolagen ini akan mengurangkan kesan stretch marks yang ada.

Apa Shaklee Boleh Bantu?

Dengan ini, saya mencadangkan anda semua untuk mengamalkan beberapa produk Shaklee yang boleh membantu atasi masalah stretch mark ini.

Antara produk yang boleh dipertimbangkan untuk diamalkan ialah Collagen PowderESPSR Vita C,Vita-E Complex dan Herbal Blend Cream. Saya akan memberi penerangan serba ringkas tentang setiap produk. Info lanjut boleh klik link pada produk berkenaan.

Collagen Powder
15 sachets
Runcit RM298
Hubungi saya untuk harga istimewa!

Stretch mark, atau garit, sebenarnya merupakan parut kulit. Dua protein yang memberikan kulit yang bersifat mengikat adalah kolagen dan elastin. Kedua-dua protein  INI adalah asas kepada apa yang membuat kulit kita lembut. Apabila terdapat bahagian kulit yang melampau regangan kulit digabungkan dengan kekurangan kedua-dua protein tadi, ia akan menyebabkan kerosakan pada dermis kulit anda.

Collagen Powder Shaklee menggunakan elastin daripada kolagen ikan. Elastin memelihara kulit menjadi fleksibel tetapi tegang, memberikan reaksi melantun apabila kulit ditarik. Kolagen ikan mengandungi elastin yang berfungsi berganding bahu dengan kolagen untuk mengekalkan kulit menjadi tegang, anjal dan elastik. Ini boleh mengatasi masalah stretch mark.

ESP
850g
Runcit RM150
Hubungi saya untuk harga istimewa!

ESP merupakan sumber protein. Dengan pengambilan protein yang mencukupi, kualiti kulit akan ditingkatkan dan mengelakkan berlaku pengembangan stretch mark ke bahagian lain tubuh. 

SR Vita-C Plus
180 tablet
Runcit RM92.50
Hubungi saya untuk harga istimewa!

Vitamin C bertindak untuk menentang stretch mark. Ia menggalakkan penyembuhan stretch mark. Pengambilan Vitamin C dapat membantu menyekat perkembangan stretch mark sebagaimana diketahui Vitamin C membantu membentuk kolagen kulit.

Vita-E Complex
120 kapsul
Runcit RM149
Hubungi saya untuk harga istimewa!

Vitamin E sangat terkenal dengan keupayaannya untuk memudarkan parut. Ia juga membantu kulit kekal lembap.  

Zinc Complex
120 tablet
Runcit RM33
Hubungi saya untuk harga istimewa

Zink merupakan mineral yang diperlukan untuk pengeluaran kolagen, tisu penghubung yang memegang kulit anda bersama-sama. Zink juga merupakan komponen dalam berfungsi dengan enzim yang diperlukan badan untuk membaiki luka-luka kulit.

Herbal Blend Multi-Purpose Cream
113g
Runcit RM28
Hubungi saya untuk harga istimewa

Krim yang diperbuat daripada tumbuhan dan mempunyai banyak manfaat selain daripada melembapkan kulit. Kulit perut yang lembap sepanjang kehamilan sangat penting untuk mengurangkan masalah stretch mark. 

  • Sage meransang pembaharuan sel kulit dan meningkatkan peredaran darah. Ia juga baik untuk mengurangkan selulit, masalah jerawat, kaki makan air dan kulit pecah, dan melegakan gejala-gejala ekzema dan psoriasis.
  • Horse Chesnut digunakan untuk menghilangkan tanda kegelapan (dark circle) bawah mata dan bersifat anti-radang
  • Rosemary memberi manfaat kepada phyto-nutrien, anti- oksidan, dan mempunyai asid penting. Ia kaya dengan vitamin C
Rakan Shaklee Anda
Mazilawati Bt Malek @ Maaroff
♥ SMS/WhatsApp : 012-2416885
♥ FB Page: sihatbervitamin
♥ FB : mazilawati maaroff

No comments:

Post a Comment