Friday 4 April 2014

Osteoporosis- Masalah Kekurangan Kalsium

Sukarnya Berjalan- Osteoporosis

Osteoporosis adalah keadaan kemerosotan kepadatan normal tulang, menyebabkan tulang menjadi rapuh.
Ia menyumbang kepada keadaan poros tulang dan menjadikan tulang seperti span dan rapuh dari dalam. Masalah yang berlaku pada tulang rangka ini melemahkannya dan menyebabkan risiko tulang retak atau patah semakin meningkat.



Osteoporosis

Tulang normal mengandungi protein, kolagen dan kalsium yang menjadikannya kuat.
Tulang yang mempunyai masalah osteoporosis pula boleh retak hanya disebabkan kecederaan ringan yang biasanya tidak boleh menyebabkan tulang patah.

Keretakan boleh terjadi sama ada dalam bentuk retak (seperti pinggul retak) atau rekahan mampat pada tulang vertebra tulang belakang.

Tulang belakang, pinggul dan pinggang adalah kawasan yang biasa mengalami retak tulang yang turut berkemungkinan berlaku pada tulang rangka lain.

Perbezaan antara Tulang Normal dan Tulang Osteoporosis


Dianggarkan satu daripada tiga wanita dan satu daripada 12 lelaki berumur melebihi 50 tahun kini menderita akibat osteoporosis di seluruh dunia. Kos bagi rawatan osteoporosis seluruh dunia untuk semua peringkat umur pula dijangka meningkat kepada AS131.5billion (rm432.4billion) menjelang 2050. Selain itu, insiden keretakan pinggul di seluruh dunia dijangka meningkat sebanyak 240% bagi wanita dan 310% bagi lelaki menjelang 2050.

Osteoporosis tidak mempunyai simptom khusus melainkan berlakunya retak tulang dengan mudah.
Retak dibahagian vertebra tulang belakang boleh menyebabkan kesakitan teruk dari bahagian belakang ke sisi badan.
Selepas beberapa tahun, keretakan tulang belakang boleh berulang dan menyebabkan kesakitan kronik bahagian belakang terutamamya di pinggang dan pinggul yang kelihatan seperti berbonggol.

Jika kita tidak memperolehi bekalan kalsium yang mencukupi, masalah osteoporosis ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja....

Jumlah kalsium intake yang diperlukan berdasarkan Recommended Daily Allowance (RDA) USA:



• Anak-anak 800 mg

• Remaja 1200 mg

• Dewasa 1000 mg

• Ibu hamil & menyusui 1200mg

• Usia lanjut & menopause 1200 mg

Jumlah Keperluan Kalsium Setiap Hari


Rata-rata tubuh dewasa memerlukan kalsium sebesar 800 - 1000 mg tiap hari, sedangkan bila kita mengambil makanan 4 sehat 5 sempurna jumlah kalsium yang diberikan hanya berkisar antara 250 - 320 mg. Ini bermaksud tubuh kita masih kekurangan kalsium sebesar 680 - 750 mg setiap hari. Bayangkan bila itu terjadi pada kita selama terus-menerus, selama bertahun-tahun. Bahan makanan sumber kalsium utama adalah susu dan hasil olahannya, ikan yang dimakan dengan tulang, serealia, kacang-kacangan, tahu dan tempe, sayuran hijau seperti bayam dan brokoli.


Sekiranya kita kekurangan kalsium setiap hari, maka mudah bagi kita untuk mengalami Osteoporosis.

Kebaikan Ostematrix Shaklee

KALSIUM
250mg kalsium dalam setiap caplets. Individu digalakkan untuk mengambil 1000mg kalsium setiap hari dan cara yang terbaik bukanlah ambil sekaligus 1000mg kerana ianya tidak akan menghasilkan kesan yang baik. Kenapa? Sebabnya kalsium dapat diserap dengan baik bila diambil dalam dos yang rendah. Sebaiknya adalah tidak lebih dari 500mg setiap kali pengambilan. Sebab itu Ostematrix Shaklee dicadangkan diambil 4 biji sehari di mana 2 biji diambil setiap pengambilan.
Dan Kalsium (ostematrix) juga baik diambil bersama makanan. 
Bukannya ketika perut kosong.


VITAMIN D
Kalsium memerlukan Vitamin D untuk membantu penyerapan yang baik. Tanpa vitamin D, badan tidak dapat mendapat cukup 'hormone calcitriol'(dikenali sebangai Vitamin D aktif). Bila tidak cukup hormon ini, badan akan mengambil kalsium dari rangka yang sedia ada, yang mana akan melemahkan tulang-tulang kita.

Kalsium dan Vitamin D sangat digalakkan untuk mengelakkan dari osteoporosis. Golongan yang paling sesuai untuk mengambil kalsium (ostematrix) adalah:

1. Ibu menyusu, mengandung
2. Suami/isteri bekerja yang selalu kepenatan dengan kerja
3. Warga emas
4. Wanita yang mengalami masalah PMS - sakit semasa datang bulan
5. Mereka yang mengalami kekejangan otot


Testimoni Ostematrix- Sakit Pinggang dan Belakang

Sakit Pinggang Pulih dengan Ostematrix

TESTIMONI OSTEMATRIX – Kesihatan Gusi dan Gigi

Ostematrix Untuk Kesihatan Gigi dan Gusi


TESTIMONI OSTEMATRIX – Sembelit hilang dan lebih Cergas!

Ostematrix Untuk Sembelit

Take action...

Interested? Boleh tanya. Konsultasi Percuma Diberikan.

sihatbervitamin
0172968285
sihatbervitamin@gmail.com
Pos Laju seluruh Malaysia

COD Saujana Utama, Sri Pristana, Desa Coalfield, Desa Moccis, Alam Budiman, Puncak Alam

No comments:

Post a Comment